Inleiding
In de programma's worden alleen nog de kosten opgenomen die betrekking hebben op het primaire proces.
De toerekening van overheadkosten bij het bepalen van tarieven voor heffingen en leges gebeurt buiten de begroting om.
Met het apart opnemen van overhead winnen begroting en verantwoording aan transparantie en kan beter worden gestuurd op de bedrijfsvoering. Bovendien kan door het hanteren van een landelijk voorgeschreven systematiek een goede vergelijking worden gemaakt met andere gemeenten.
Overhead wordt gedefinieerd als 'alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van het primaire proces' en bevat naast personele kosten ook een aantal andere kostenposten.
In de regelgeving is de overhead verdeeld in vier hoofdgroepen.
- Loonkosten overhead
Het gaat hier om de loonkosten van:
- Leidinggevenden in het primaire proces
- Financiën, toezicht en controle
- P&O
- Inkoopfunctie
- Communicatiefunctie
- Juridische zaken
- Informatievoorziening en automatisering
- Documentaire informatie voorziening (DIV) / informatiebeheer
- Facilitaire Zaken en huisvesting
- Managementondersteuning in het primaire proces
- ICT-kosten
Dit zijn bijvoorbeeld de computers, intranet, applicatiebeheer en de Windows software. - Huisvestingskosten
De onderhoudskosten en kapitaallasten (rente en afschrijving) van bijvoorbeeld het gemeentehuis en de gemeentewerf horen hier ook bij. - Uitbestedingskosten bedrijfsvoering
Het gaat hier om uitbesteding van reguliere overheadtaken (bijvoorbeeld schoonmaak) of inhuur van overheadpersoneel.