Onroerende zaakbelasting (OZB)
De WOZ-waarden dienen als grondslag voor de onroerende zaakbelasting(en). De WOZ-waarden voor 2021 bepalen we naar waardepeildatum 1 januari 2020. In de berekening voor de tarieven is (nog) geen rekening gehouden met een waardestijging/waardedaling. De definitieve (of voorlopige) waardeontwikkeling tussen waardepeildatum 1 januari 2019 en 1 januari 2020 is nog niet bekend.
Bij de berekening van de voorlopige tarieven is rekening gehouden met een indexering van 1,5%.
Voor het vinden van het vereiste begrotingsevenwicht zijn de geraamde OZB opbrengsten van 2021 en volgende jaren, naast de prijsindexatie, verhoogd met 5%.
Dit resulteert (voorlopig) in de volgende OZB-tarieven 2021:
- OZB eigenaren voor woningen: 0,1137%
- OZB eigenaren voor niet-woningen: 0,2430%
- OZB gebruikers voor niet-woningen: 0,1811%
Afvalstoffenheffing
We maken gebruik van omgekeerd inzamelen met Diftar waarbij de afvalstoffenheffing uit een vast en een variabel tarief bestaat. Het vaste tarief is voor ‘alle’ huishoudens gelijk en wordt gevormd door de kosten van gezamenlijke voorzieningen en de inzet en beheer daarvan. De hoogte van het variabele tarief wordt gevormd door het aantal keren dat restafval wordt aangeboden. Inwoners kunnen hiermee zelf invloed uitoefenen op de hoogte van hun afvalstoffenheffing.
Onze inwoners hebben de afgelopen jaren heel goede resultaten behaald met deze inzamelsystematiek. Het afval scheidingspercentage is van 51% in 2012 naar 86% in 2019 gestegen. De hoeveelheid fijn restafval is in deze periode van 149 kilo naar 43 kilo per inwoner gedaald. Door deze goede resultaten heeft de afvalstoffenheffing flink kunnen dalen. Wel zien we nu het percentage verontreiniging in de verschillende afvalfracties toenemen.
Toch zien we voor 2021 een verhoging van het tarief voor vastrecht afvalstoffenheffing van € 142,00 naar € 171,00 per huishouden (een toename van € 29):
Opbouw kosten afvalstoffenheffing (per huishouden) | 2020 | 2021 |
Kosten afvalinzameling door ROVA | € 177 | € 159 |
Kosten gemeente | € 32 | € 37 |
BTW | € 34 | € 34 |
Inzet reserve afvalinzameling | -€ 29 | -€ 2 |
Deel ontvangen vergoeding Nedvang | -€ 47 | -€ 25 |
Inzet (extra) dividend ROVA | € 0 | -€ 4 |
Totale kosten per huishouden | € 167 | € 199 |
Af: gemiddelde variabele kosten voor aantal ledigingen per huishouden (diftar) | € 24 | € 28 |
Tarief vastrecht (totale kosten -/- variabele kosten) | € 142 | € 171 |
Door het vervallen van de kosten voor het sorteren en vermarkten van PMD dalen de kosten van Rova. Alleen het inzamelen van PMD valt nog onder de verantwoordelijkheid van de gemeente. Daar staat echter tegenover we hiervoor ook geen vergoeding meer van Nedvang ontvangen. Daarnaast stijgen de kosten voor de gemeente door het opnemen van een budget voor voorlichting, campagne en handhaving.
De afgelopen jaren is het tarief 'kunstmatig' laag gehouden door de inzet van de voorziening afvalstoffen. De behaalde voordelen uit het verleden zijn ingezet ten gunste van het tarief. De voorziening is nu echter bijna uitgeput en kan niet meer worden ingezet om het tarief te verlagen.
De variabele tarieven voor 2021 worden:
- Verzamelcontainer (ondergronds systeem) : € 1,80
- 240 liter restafvalcontainer : € 10,60
- 140 liter restafvalcontainer : € 6,50
Kostendekkendheid
We streven naar 100% dekking op de afvalbegroting. Dit betekent dat de inkomsten afvalstoffenheffing gelijk zijn aan de kosten afvalbeheer.
Kostendekkendheid afvalstoffenheffing 2021 | |||
Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente | 1.578.561 | ||
Inkomsten taakveld, exclusief heffingen | -264.842 | ||
Netto kosten taakveld | 1.313.719 | ||
Toe te rekenen kosten: | |||
Overhead inclusief (omslag)rente | 105.708 | ||
BTW | 295.173 | ||
Totale kosten | 1.714.601 | ||
Opbrengst heffingen | -1.714.601 | ||
Dekkingspercentage | 100% |
Jaarlijks keert ROVA dividend uit. In de algemene middelen is vanaf 2021 een structurele opbrengst geraamd van € 131.000. De opbrengst is € 32.000 hoger dan in de begroting 2020. De hogere dividenduitkering is afgelopen jaren ingezet voor tariefmatiging. Vanaf de begroting 2021 is het extra dividend structureel verwerkt als opbrengst ten gunste van het tarief voor de burger.
De voorziening is bijna leeg nadat in de afgelopen jaren steeds ruim € 200.000 is onttrokken ten gunste van het tarief. Voor de toekomst hanteren we een maximum van € 100.000 voor het opvangen van gebeurtenissen in de loop van het jaar. Is de voorziening hoger? Dan zetten we het meerdere in ten gunste van het tarief in het eerst volgende jaar.
Door de afname van de hoeveelheid restafval en de inzet van de voorziening afvalstoffen hebben we de afvalstoffenheffing in de periode 2012 - 2019 verlaagd van € 214,00 naar € 122,00. Vanaf 2020 stijgt het tarief weer.
Jaar | Vast tarief | Variabel tarief |
2019 | € 122,00 | € 24,14 |
2020 | € 142,00 | € 24,12 |
2021 | € 171,00 | € 27,98 |
Er zijn diverse ontwikkelingen gaande die ervoor zorgen dat de kosten van afvalinzameling stijgen en de inkomsten uit vermarkting van grondstofstromen afnemen. Hierover heeft de gemeenteraad op 23 april 2020 een presentatie bijgewoond. De verwachting is dat hierdoor de afvalstoffenheffing de komende jaren verder stijgt richting € 200,00 per aansluiting. Zouden onze inwoners minder goed scheiden, dan zou deze stijging nog flink hoger uitvallen. Afval scheiden loont dus nog steeds.
- Vanaf juli 2021 gaan we afvalstoffenbelasting betalen (Rijksmaatregel). Deze maatregel heeft effect op het variabele tarief van de afvalstoffenheffing
- We krijgen te maken met dalende opbrengsten voor grondstoffen, lagere vergoedingen vanuit het verpakkingsconvenant en stijgende kosten voor verwerking (o.a. afsluiten nieuwe contracten)
- Ingezamelde grondstoffen zoals PMD, gft en textiel worden steeds vaker afgekeurd door verontreiniging van deze fracties. Hierdoor nemen de te verwachten kosten voor sorteren toe en dalen de opbrengsten
Rioolheffing
Het tarief voor de rioolheffing is vastgesteld bij het GRP 2016-2020. De raad heeft besloten om het huidige GRP (Gemeentelijk Riolerings Plan) met 2 jaar te verlengen. In de tariefstelling houden we rekening met een sterke toename van de onderhoudswerken. Voor zover de onderhoudswerken nog niet zijn uitgevoerd, is de al ontvangen opbrengst rioolheffing toegevoegd aan de voorziening voor de rioolheffing. De afgelopen jaren is deze voorziening gestaag gegroeid. Voor periode na 2021 werken we momenteel aan een nieuw gemeentelijk rioleringsplan. In dit plan bepalen we de uitgaven voor de komende jaren opnieuw en houden we ook rekening met veranderende eisen als gevolg van klimaatveranderingen.
De rioolheffing van Zwartewaterland is hoog in vergelijking met veel gemeenten. Voor zover hier ook directe uitgaven tegenover staan, past dat bij een kostendekkende heffing. De uitgaven bleven echter achter en naar het oordeel van het college blijft er daardoor te veel in de voorziening. Naast het vlot trekken van de uitgaven is er daarom ruimte om de rioolheffing te verlagen. Door de komende 4 jaar uit te gaan van een lagere heffing neemt het saldo in de voorziening af met bijna € 1 miljoen. Voor de huishoudens betekent dit een verlaging van het tarief met € 26 voor een 1 persoonshuishouden en € 31 voor een meerpersoonshuishouden.
Op basis hiervan verlagen we de tarieven voor 2021:
Tarief meerpersoonshuishouden: € 322,00
Tarief éénpersoonshuishouden: € 266,00
Tarief niet-woningen (bedrijven): € 2,67 per m2 waterverbruik met een minimum van € 322,00.
Kostendekkendheid rioolheffing 2021 | |||
Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente | 3.147.884 | ||
Inkomsten taakveld, exclusief heffingen | -297.360 | ||
Netto kosten taakveld | 2.850.524 | ||
Toe te rekenen kosten: | |||
Overhead inclusief (omslag)rente | 278.424 | ||
BTW | 116.000 | ||
Totale kosten | 3.244.948 | ||
Opbrengst heffingen | -3.244.948 | ||
Dekkingspercentage | 100% |
Begraafrechten
In het voorjaar 2019 is er een onderzoek geweest naar de hoogte van de tarieven en de kostendekkendheid van de begraafrechten. Het onderzoek geeft tevens inzicht in de relevante aspecten en de belevingswaarde openbaar groen van de begraafplaatsen.
Het onderzoek laat zien dat:
- de tarieven voor begraven in Zwartewaterland, in vergelijking tot de gemeenten in de regio, gemiddeld gezien niet hoog zijn
- de tarieven die de gemeente in rekening brengt voor de diensten 'recht tot begraven volwassene' en 'recht tot begraven kind', in vergelijking tot de gemeenten in de regio, aan de hoge kant zijn
De gemeenteraad heeft besloten om de belevingswaarde van groen te kwantificeren en er voor te kiezen om deze voor de helft van het bedrag (€ 30.000) niet toe te rekenen aan de tarieven voor het recht tot begraven (volwassene en kind). De raad heeft besloten om deze kosten ten laste te brengen van het budget onderhoud groen. De overige tarieven worden gehandhaafd.
Rekening houdend met hiervoor genoemde gegevens en de gewogen gemiddelden (afgelopen 3 jaren) zijn de opbrengsten leges begraafrechten begroot op € 395.000. De extra uitgaven en inkomsten in de eerste helft van 2020 vanwege Covid-19 zijn hierbij buiten beschouwing gelaten.
Het dekkingspercentage voor begraafrechten 2021 is 90%.
Kostendekkendheid begraafrechten 2021 | ||||
Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente | 363.204 | |||
Inkomsten taakveld, exclusief heffingen | - 30.000 | |||
Netto kosten taakveld | 333.204 | |||
Toe te rekenen kosten: | ||||
Overhead inclusief (omslag)rente | 105.572 | |||
BTW (niet toe te rekenen) | ||||
Totale kosten | 438.776 | |||
Opbrengst heffingen | -395.000 | |||
Dekkingspercentage | 90% |
Marktgelden
Marktgelden is een bestemmingsheffing. De opbrengsten van de marktgelden dienen te worden gebruikt om deze uitgaven te bekostigen. Zowel de inkomsten als de uitgaven van de marktgelden zijn cijfermatig aangepast op basis van de trendmatige gegevens over de afgelopen jaren. De tarieven voor de marktgelden zijn geïndexeerd met 1,5%.
Het dekkingspercentage voor marktgelden 2021 is 88%.
De kosten en opbrengsten van de kermis tijdens de jaarmarkt Genemuiden maken geen deel uit van de berekening kostendekkendheid. De tarieven hiervoor zijn niet opgenomen in de verordening marktgelden. Hiervoor zijn privaatrechtelijke overeenkomsten/afspraken gemaakt.
Kostendekkendheid marktgelden 2021 | ||||
Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente | 30.099 | |||
Inkomsten taakveld, exclusief heffingen | ||||
Netto kosten taakveld | 30.099 | |||
Toe te rekenen kosten: | ||||
Overhead inclusief (omslag)rente | 9.493 | |||
BTW | 1.943 | |||
Totale kosten | 41.534 | |||
Opbrengst heffingen | -36.600 | |||
Dekkingspercentage | 88% |
Havengelden
Havengelden is een bestemmingsheffing. De opbrengsten van de havengelden dienen te worden gebruikt om deze uitgaven te bekostigen. Zowel de inkomsten als de uitgaven van de havengelden zijn cijfermatig aangepast op basis van de trendmatige aantallen ladingen/lossingen over de afgelopen jaren.
De tarieven voor de havengelden zijn geïndexeerd met 1,5%.
Het dekkingspercentage voor havengelden 2021 is 98%.
Kostendekkendheid havengelden 2021 | ||||
Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente | 193.006 | |||
Inkomsten taakveld, exclusief heffingen | -5.500 | |||
Netto kosten taakveld | 187.506 | |||
Toe te rekenen kosten: | ||||
Overhead inclusief (omslag)rente | 42.205 | |||
BTW | 14.509 | |||
Totale kosten | 244.219 | |||
Opbrengst heffingen | -240.414 | |||
Dekkingspercentage | 98% |
Leges
Voor een aantal leges geldt dat hiervoor uitsluitend bij wet- en regelgeving vastgestelde bedragen in rekening kunnen worden gebracht. De Rijksoverheid stelt de maximum tarieven vast voor reisdocumenten en rijbewijzen. Ook het tarief voor het afgeven van een uittreksel Burgerlijke stand wordt vastgesteld door de Rijksoverheid. Deze tarieven zijn niet kostendekkend.
Daarnaast mogen, op basis van wetgeving, geen kosten in rekening worden gebracht voor het opmaken van akten van overlijden, geboorten, erkenning enzovoort.
Verder moeten gemeenten, op grond van de wet, op twee momenten per week de gelegenheid bieden voor een kosteloze huwelijksvoltrekking. Het is de verwachting dat van de 100 huwelijken er 55 kosteloos worden voltrokken.
Uitgangspunt - voor zover niet wettelijk bepaald - voor de overige leges is 100% kostendekkendheid.
Kostendekkendheid burgerzaken 2021 (inclusief Rijksleges) | |||
Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente | 310.380 | ||
Inkomsten taakveld, exclusief heffingen | - | ||
Netto kosten taakveld | 310.380 | ||
Toe te rekenen kosten: | |||
Overhead inclusief (omslag)rente | 145.337 | ||
BTW | 23.586 | ||
Totale kosten | 479.303 | ||
Opbrengst heffingen | -215.150 | ||
Dekkingspercentage | 45% |
Voor een aantal andere categorieën - met name omgevingsvergunningen - geldt dat de onderbouwing van het legestarief gebaseerd is op de gemiddelde inzet van ambtelijke capaciteit en overige kosten.
Bij omgevingsvergunningen geldt bijvoorbeeld dat een groot aantal aanvragen voor relatief kleine bouwwerken leidt tot een lagere legesopbrengst. Bij het bepalen van het gemiddelde houden we ook rekening met een aantal grote(re) bouwwerken, die een hogere legesopbrengst met zich meebrengen.
2019 was een jaar waarin we een terugloop zagen bij de inkomsten voor de omgevingsvergunningen. Het lijkt vooralsnog te gaan om een eenmalige daling van het aantal aanvragen. Voor 2020 is (tot nu toe) het aantal aanvragen omgevingsvergunningen overeenkomstig de begrote berekeningen.
Op basis van de gewogen gemiddelden van de afgelopen jaren en de te verwachten aanvragen in 2021, worden de opbrengsten begroot op € 935.000. Bij het ongewijzigd vaststellen van de tarieven omgevingsvergunningen 2021 is het dekkingspercentage 100%.
Kostendekkendheid omgevingsvergunning 2021 | ||||
Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente | 458.791 | |||
Inkomsten taakveld, exclusief heffingen | - | |||
Netto kosten taakveld | 458.791 | |||
Toe te rekenen kosten: | ||||
Overhead inclusief (omslag)rente | 462.980 | |||
BTW | 12.930 | |||
Totale kosten | 934.701 | |||
Opbrengst heffingen | 934.570 | |||
Dekkingspercentage | 100% |
Begroting Legesverordening 2021 | |||
Titel 1 Algemene dienstverlening | |||
Lasten | Baten | Kosten-dekkendheid | |
H1 Burgerlijke stand | 53.852 | -28.939 | 54% |
H2 Reisdocumenten en identiteitskaart | 73.264 | -34.146 | 47% |
H2 Rijksleges reisdocumenten | 31.169 | -31.169 | 100% |
H3 Rijbewijzen | 136.532 | -74.899 | 55% |
H3 Rijksleges rijbewijzen | 23.474 | -23.474 | 100% |
H4 Verstrekkingen BRP | 94.184 | -2.213 | 2% |
H9 Overige publiekszaken | 52.177 | -5.661 | 11% |
H9 Rijksleges VOG | 6.770 | -6.770 | 100% |
H9 Rijksleges Naturalisatie | 7.880 | -7.880 | 100% |
€ 479.303 | € -215.150 | 45% | |
H10 Naspeuringen archief | 993 | -620 | 62% |
H12 Leegstandswet | 968 | -244 | 25% |
H16 Kansspelen | 333 | -113 | 34% |
H17 Telecommunicatie | 38.215 | -34.999 | 92% |
H18 Verkeer en vervoer | 26.638 | -5.029 | 19% |
H19 Diversen | 2.830 | -1.347 | 48% |
Totaal | € 549.280 | € -257.502 | 47% |
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning | |||
Lasten | Baten | Kosten-dekkendheid | |
Overige Kosten | 61.572 | ||
Salarissen Vergunningverlening | 239.267 | ||
Salarissen VV extracomptabel | 27.665 | ||
Salarissen VV tlv vacatureruimte | 130.287 | ||
Overhead | 462.980 | ||
Toe te rekenen BTW | 12.930 | ||
Opbrengsten Omgevingsvergunningen | -934.570 | ||
Totaal | € 934.701 | € -934.570 | 100% |
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn | |||
Lasten | Baten | Kosten-dekkendheid | |
H1 Horeca | 8.444 | -3.365 | 40% |
H2 Evenementen | 33.887 | -765 | 2% |
H7 Niet benoemde vergunningen | -376 | ||
Totaal | € 42.331 | € -4.506 | 11% |
Totaal | € 1.526.312 | € -1.196.578 | 78% |