Verkeersveiligheid
Wat gaan we daarvoor doen?
Waar we voor gaan | Activiteit(en) |
In 2022 zijn alle schoolomgevingen verkeersveilig. | Ook in 2021 gaan we verder met het verkeersveiliger maken van de schoolomgevingen in samenspraak met de school en de omgeving. |
We stellen ook in 2021 een activiteitenplan Verkeersveiligheid op, gericht op verkeersgedrag en educatie. | |
In 2022 is het aantal klachten en meldingen over onveilige locaties met 10% afgenomen. | In 2021 neemt het aantal klachten en meldingen over onveilige locaties af met 3% ten opzichte van 2020. |
Het terug dringen van het aantal klachten richt zich op twee pijlers: 1) Strategisch plan Verkeersveiligheid. 2) In 2021 passen we een aantal verkeersknelpunten aan. In 2021 actualiseren wij het GVVP en het verkeer beleidplan. | |
In 2025 zijn er tenminste 50% minder verkeersslachtoffers dan in 2018. Hierbij sluiten wij aan bij de landelijke doelstelling uit het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV-2030). | We stellen een risico gestuurde aanpak op met een uitvoeringsprogramma met concrete maatregelen. |
Wij richten ons vooral op de onervaren en kwetsbare verkeersdeelnemers. Gedacht wordt onder meer aan fietsvoorzieningen aan de Zwolsesteeg. | |
We rapporteren jaarlijks de ontwikkeling omtrent de verkeersonveiligheid aan de hand van een werkende set SPI's (Safety Performance Index). Deze SPI's zijn gebaseerd op de resultaten van de risico-inventarisatie. |
Indicatoren
Omschrijving indicator | Eenheid | Jaar | Indicator | Verplicht |
Verkeersincidenten | aantal (per 1.000 inwoners) | 2018 | 3,7 | Nee |
Wat mag het kosten
Thema's (€ x 1.000) | Begroting 2019 | Rekening 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 89 | 1.972 | 88 | 88 | 88 | 88 | 88 | ||||||||||
| |||||||||||||||||
Baten | -30 | -31 | -30 | -30 | -30 | -30 | -30 | ||||||||||
| |||||||||||||||||
Resultaat voor bestemming | 59 | 1.941 | 58 | 58 | 58 | 58 | 58 | ||||||||||
Onttrekkingen reserves | 0 | -1.875 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||
Resultaat na bestemming | 59 | 66 | 58 | 58 | 58 | 58 | 58 |