Onderwijs
Wat gaan we daarvoor doen?
Waar we voor gaan | Activiteit(en) |
70% van de jongeren uit praktijk- en voortgezet speciaal onderwijs heeft na uitstroom een arbeidsmatige plek in de samenleving. Dit kan arbeidsmatige dagbesteding of betaald werk met eventuele ondersteuning (loonkostensubsidie) zijn. | We nemen deel aan de Human Capital Agenda om aansluiting tussen onderwijs en bedrijfsleven te stimuleren. Hierbij is er aandacht voor arbeidsmarktrelevante opleidingen voor deze jongeren. |
Om kwetsbare jongeren naar een goede (werk)plek te leiden wordt actief deelgenomen aan de uitstroom-overleggen van praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs. | |
Het aantal voortijdig schoolverlaters blijft onder de 1,5%. | We zetten een integrale aanpak in voor jongeren in de leeftijd van 16-27 jaar met als doel een passende (duurzame) oplossing voor de jongeren die uitvallen op school. |
Het aantal wettelijke meldingen signaal verzuim blijft onder de vijftig meldingen per schooljaar. | Op alle VO/MBO scholen zijn preventieve spreekuren waarbij de leerplichtambtenaar bij beginnend verzuim of andere signalen van problemen in gesprek gaat om te achterhalen wat de achterliggende oorzaak is, zodat een oplossing kan worden gevonden. |
Er zijn geen thuiszitters. | Vanuit het onderwijskansenbeleid wordt de samenwerking tussen jeugdhulp en onderwijs versterkt. Er wordt een pilot 'verbreding zorgteams' ingezet, om problematiek zo snel mogelijk in beeld te hebben en integraal aan te kunnen pakken. |
We ondersteunen initiatieven van jongeren en jeugd. | De bestuurders leveren op verzoek een bijdrage op de scholen. We sluiten hierbij aan bij de Landelijke themaweken, denk bijvoorbeeld aan de 'week van het geld', duurzaamheid, verkeersveiligheid e.d. |
Voor goede, gezonde en duurzame onderwijshuisvesting nemen wij onze verantwoordelijkheid. | De doelstellingen op het gebied van onderwijshuisvesting basisonderwijs wordt in het nieuwe Integraal Huisvestingsplan 2020-2040 vastgesteld. In 2021 start de renovatie van de Aremberg en de upgrade van de Prins Willem Alexanderschool. |
Indicatoren
Omschrijving indicator | Eenheid | Jaar | Indicator | Verplicht |
Absoluut verzuim | aantal per 1.000 leerlingen | 2017 | 0,2 | Ja |
Relatief verzuim | aantal per 1.000 leerlingen | 2018 | 14 | Ja |
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | % deelnemers aan het VO en MBO onderwijs | 2017 | 1,3 | Ja |
Deelnemers leerlingenvervoer | aantal | 2020 | 150 | Nee |
Startkwalificaties | % van de kinderen | 2022 | 33 | Nee |
Wat mag het kosten
Thema's (€ x 1.000) | Begroting 2019 | Rekening 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 2.968 | 2.868 | 3.111 | 2.806 | 2.818 | 2.888 | 2.917 | ||||||||||
| |||||||||||||||||
Baten | -492 | -323 | -576 | -231 | -231 | -231 | -231 | ||||||||||
| |||||||||||||||||
Resultaat voor bestemming | 2.476 | 2.545 | 2.535 | 2.576 | 2.587 | 2.658 | 2.687 | ||||||||||
Toevoegingen reserves | 0 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | ||||||||||
Onttrekkingen reserves | -5 | -10 | -6 | -6 | -6 | -6 | -6 | ||||||||||
Resultaat na bestemming | 2.471 | 2.541 | 2.535 | 2.576 | 2.587 | 2.658 | 2.687 |