In de volgende tabel is het financiële meerjarenperspectief weergegeven. Op belangrijke mutaties is een toelichting opgenomen.
Meerjarenbegroting | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | bedragen * € 1.000 | |
Uitgangspunt Kadernota 2021-2024 | 15 | 16 | 12 | 715 | ||
Mutaties meerjarenbegroting | Toelichting | |||||
1a | Netto ontwikkeling gemeentefonds meicirculaire 2020 | 51 | 330 | 189 | 20 | Door schommelingen in het accres zorgt de meicirculaire 2020 voor verschillen ten opzichte van de Kadernota. |
1b | Effect prijscompensatie Sociaal Domein | -160 | -314 | -525 | -745 | Het saldo van het Sociaal Domein exclusief apparaatskosten bedraagt afgerond € 10 miljoen per jaar. Net als de overige sectoren moet het saldo van de uitgaven binnen het Sociaal Domein via de Algemene Uitkering en gemeentelijke belastingen worden opgevangen. Voor 2021 en 2022 rekenen we met 1,5% prijsstijging en voor 2023 en 2024 met 2%. In de Kadernota was dit niet meegeteld. |
1c | Overige ontwikkelingen gemeentefonds | 160 | De geplande verhoging van de opschalingskorting in het gemeentefonds voor de jaren 2020 en 2021 is geschrapt. | |||
2 | Corona effecten zonder compensatie rijksoverheid | -100 | -100 | pm | pm | We houden rekening met effecten voor de algemene dienst. De inkomensregelingen worden naar verwachting doorgezet met een 100% vergoeding. In de paragraaf Weerstandsvermogen houden we in de scenario's daarnaast ook nog rekening met mogelijke tegenvallers (bijv. lagere dividenduitkeringen) als gevolg van corona. |
3 | Rente effecten | 61 | 91 | 201 | 201 | Aan de grondexploitaties mag conform de voorschriften niet meer worden toegerekend dan 1,1%. In de Kadernota gingen we nog uit van 1,5% (nadeel). Daarnaast gaan we er vanuit dat de rente voor nieuw af te sluiten langlopende leningen laag blijft: 0,4% (voordeel). |
4 | Verlaging dividend Enexis | -32 | -32 | -32 | -32 | Uit de voorlopige halfjaarcijfers van Enexis blijkt dat de winst per aandeel daalt naar € 0,54 (2019 -> € 0,80). Enexis trekt daarnaast een lening aan van € 500 miljoen voor de nodige investeringen in het leidingennet. Dit betekent dat de winst onder druk komt te staan en de dividenduitkering wordt verminderd. |
5 | Verlaging bijdrage GGD | 40 | 40 | 40 | 40 | Het bestuur van de GGD heeft ons, na de opstelling van de Kadernota, geïnformeerd over een structurele verlaging van de gemeentelijke bijdrage. Eventueel hogere lasten in verband met corona worden apart gecompenseerd door de Rijksoverheid. |
6 | Raadsvoordracht IHP | 52 | 17 | -14 | Conform het raadsvoorstel ter vaststelling van het Integraal Huisvestings Plan (IHP) onderwijs worden hiermee de bedragen zoals opgenomen in de Kadernota aangepast. De uitvoering start dit jaar niet meer waardoor de benodigde kapitaallasten een jaar opschuiven. | |
7 | Inbreng grond Zevenhont in grondexploitatie | 20 | 20 | Door het inbrengen van gronden in de te openen grondexploitatie Zevenhont, worden ook de rentelasten over de boekwaarde toegerekend aan deze grondexploitatie. Dit levert voordeel op voor de algemene dienst van ongeveer € 20.000. | ||
8 | Verhogen toeristenbelasting | 10 | 10 | 10 | 10 | De toeristenbelasting is de afgelopen 10 jaar slechts verhoogd met de prijsindexatie (€ 0,01). De huidige opbrengst is begroot op € 50.000 en het tarief is € 0,83 per dag. Voorgesteld wordt om het tarief te verhogen naar € 1,00 per dag. De meeropbrengst hiervan is structureel € 10.000. |
9 | Diverse mutaties | -37 | - | 70 | -50 | Diverse kleine mutaties |
Saldo meerjarenbegroting | 8 | 92 | 2 | 164 |
Toelichting
In deze begroting worden ten opzichte van de Kadernota 2021 geen nieuwe voorstellen gedaan. De begroting is materieel en structureel sluitend. Zoals ook verwoord in de Kadernota 2021-2024 zijn er twee belangrijke dreigingen. Ten eerste is dat de kosten ontwikkeling in het sociaal domein. En ten tweede het effect van een mogelijke herverdeling van de middelen in het gemeentefonds.
In de begroting nemen we als uitgangspunt dat de gemeente zich uiteindelijk moeten verhouden tot een lagere uitkering als dat zo ver komt. In de fase waarin dan uitgaven worden afgebouwd om een nieuw evenwicht te vinden, is het waarschijnlijk dat er fricties ontstaan waarvoor de algemene reserve moet worden aangesproken. Dit is opgenomen als risico in de paragraaf weerstandsvermogen.
Een kans is de grotere toename van het aantal woningen en inwoners dan waarmee rekening is gehouden in het meerjarenperspectief. De concrete bouwplannen voor 2021 kunnen in 2022 of 2023 leiden tot een stijging van de uitkering uit gemeentefonds. De situatie op 1 januari van elk jaar is bepalend voor de toename. Voor 2021 wordt hieruit geen effect verwacht. In de jaren daarna moet er in Zwartewaterland een relatief grotere groei zijn dan heel Nederland om hiervan te profiteren. In de kadernota 2022-2025 komen wij hier op terug wat betreft zowel de risico’s als de kansen.
Voor de begrotingsbehandeling is het belangrijk om te weten welke mogelijke effecten er nog zijn. De gemeenteraad is hierover geïnformeerd tijdens een presentatie in september 2020.
Een verhoging van de OZB levert per procent € 45.000 aan opbrengsten op. Verlaging van de OZB kost per procent € 45.000.
Budget neutrale wijzigingen
In onderstaande tabel zijn de budget neutrale wijzigingen weergegeven. Deze hebben geen invloed op het begrotingssaldo.
Administratieve wijzigingen | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | Toelichting | ||
1a | Exploitatiebijdrage RSJ | -8 | -8 | -8 | -8 | Betreft de structurele verhoging van de bijdrage aan het RSJ als gevolg van loon- en prijsindexatie. | |
1b | Inzet stelpost prijsindex | 8 | 8 | 8 | 8 | ||
2a | Toename verzekeringspremies | -30 | -30 | -30 | -30 | Door opzegging van twee verzekeringsmaatschappijen gaan we opnieuw aanbesteden. We houden rekening met een premieverhoging van 10% (mede door een toename in het aantal schademeldingen en de verlaging van de no-claim korting). | |
2b | Inzet stelpost prijsindex | 30 | 30 | 30 | 30 | ||
Totaal | - | - | - | - |