Gemeenten maken deel uit van een sterk veranderende samenleving, waarin de steeds verdere digitalisering van de informatievoorziening een van de belangrijkste ontwikkelingen is. Met het programma Digitale Agenda Zwartewaterland werken wij aan oplossingen om de gemeentelijke uitvoering te verbeteren. Dit alles vanuit de ambitie om optimaal van dienst te zijn, met zichtbare resultaten voor inwoners en ondernemers. We hebben dit afgelopen jaren gedaan op basis van onze Zwartewaterlandse opgaven en het door gemeenten en VNG Realisatie vastgelegde meerjarenplan Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering (GGU) 2020-2024. Dit meerjarenplan GGU bevat ook de ambities van de Digitale Agenda 2020, welke recent is opgevolgd door de Digitale Agenda Gemeenten 2024. Het resultaat is een bundeling van opgaven op het vlak van digitalisering en informatievoorziening die samenvallen in een eigen Digitale Agenda Zwartewaterland (DA ZWL), waarmee in 2019 is gestart met de uitvoering.
Ambities, richting en ontwikkelingen
Voor de komende periode geven we uitvoering aan de digitale agenda conform afgesproken kaders en werkwijze. Daarnaast hebben we de uitdaging om de participatie in de gemeenschappelijke regeling van het Shared Service ONS tot een succes te maken, wat de nodige inspanning zal vragen vanuit de kant van informatievoorziening, automatisering, functioneel beheer en alle gebruikers. Dit betekent dat we qua ambitie op het vlak van informatievoorziening en digitalisering ons vooral zullen richten op de wettelijke trajecten, trajecten met een verwacht hoog rendement en trajecten waarin de samenwerking met het SSC-ONS al kan worden ingevuld. Voor minder urgente trajecten houden we de landelijke en regionale ontwikkelingen in de gaten, maar willen we vooralsnog geen koplopersrol spelen. Hieronder staan per ambitie conform de Digitale Agenda Gemeenten van de VNG de belangrijkste ontwikkelingen benoemd:
1. Mogelijk Maken: Basis op Orde. Hier is de ambitie om naar één digitale overheid te groeien die zowel betrouwbaar als veilig is. Een digitale overheid houdt in dat we onze dienstverlening waar mogelijk digitaal aanbieden.
2. Kansen Benutten: in beleidsdomeinen overheid en economie. Nieuwe mogelijkheden door nieuwe techniek willen we sneller kunnen toepassen op de beleidsdomeinen. Hiermee kunnen we beter onze inwoners en bedrijven bedienen.
3. Duiden en reflecteren: waarden en innovatie in de informatie samenleving. Hier willen we de steeds snellere technologische en digitale ontwikkelingen passend en snel een plaats geven in onze samenleving en de gemeentelijke dienstverlening.