Bestuurlijke samenvatting

Voorwoord

Uitgangspunt deze raadsperiode is dat belastingverhoging in principe beperkt blijft tot de inflatiecorrectie. In deze begroting is uitgegaan van indexatie van de belastingtarieven met 1,5%. Dat is ook het inflatiecijfer dat toegepast is op de budgetten. Conform de besluitvorming bij de behandeling van de Kadernota 2021 verhogen we de OZB tarieven met 5% extra om de gemeentefinanciën op de orde te kunnen houden.  

Afvalstoffenheffing

Voor 2021 zien we een verhoging van het tarief voor vastrecht afvalstoffenheffing van € 142,00 naar € 171,00 per huishouden. De afgelopen jaren is het tarief 'kunstmatig' laag gehouden door de inzet van de voorziening afvalstoffen. De behaalde voordelen uit het verleden zijn ingezet ten gunste van het tarief. De voorziening is nu echter bijna uitgeput en kan niet meer worden ingezet om het tarief te verlagen.
De verwachting is dat de afvalstoffenheffing de komende jaren verder stijgt door diverse ontwikkelingen. Deze stijging valt grotendeels buiten de invloedssfeer van de gemeente en het scheidingsgedrag van onze inwoners. Daarnaast hebben we te maken met dalende opbrengsten van grondstoffen en lagere vergoedingen vanuit het verpakkingsconvenant.
De raamovereenkomst verpakkingen loopt in 2022 af. Er wordt druk onderhandeld over aanpassen en verlengen van de overeenkomst. Het bepalen van een passende kostenvergoeding maakt onderdeel uit van de onderhandelingen. De Nedvang-vergoedingen worden jaarlijks vastgesteld en deze zien we steeds verder teruglopen.
Ingezamelde grondstoffen zoals PMD, gft en textiel worden steeds vaker afgekeurd door verontreiniging van deze fracties. Hierdoor nemen de te verwachten kosten voor sorteren toe en dalen de opbrengsten.

Rioolheffing

Het tarief voor de rioolheffing is vastgesteld bij het GRP 2016-2020. In de tariefstelling houden we rekening met een sterke toename van de onderhoudswerken. Voor zover de onderhoudswerken nog niet zijn uitgevoerd, is de al ontvangen opbrengst rioolheffing toegevoegd aan de voorziening voor de rioolheffing. De afgelopen jaren is deze voorziening gestaag gegroeid. Voor periode na 2021 werken we momenteel aan een nieuw gemeentelijk rioleringsplan. In dit plan bepalen we de uitgaven voor de komende jaren opnieuw en houden we ook rekening met veranderende eisen als gevolg van klimaatveranderingen.
De rioolheffing van Zwartewaterland is hoog in vergelijking met veel gemeenten. Voor zover hier ook directe uitgaven tegenover staan, past dat bij een kostendekkende heffing. De uitgaven bleven echter achter en naar het oordeel van het college blijft er daardoor te veel in de voorziening. Naast het vlot trekken van de uitgaven is er daarom ruimte om de rioolheffing te verlagen. Door de komende 4 jaar uit te gaan van een lagere heffing neemt het saldo in de voorziening af met bijna € 1 miljoen. Voor de huishoudens betekent dit een verlaging van het tarief met € 26 voor een éénpersoonshuishouden en € 31 voor een meerpersoonshuishouden.

Bij de opstelling van het GRP 2022 staan we nader stil bij het tarief voor de komende jaren. Daarbij speelt dan ook de vraag wat het effect is als we een deel van de grote onderhoudswerkzaamheden activeren en afschrijven in plaats van een bekostiging ineens.

Ontwikkeling totale woonlasten

De ontwikkeling van de woonlasten beschrijven we uitgebreid in de paragraaf lokale heffingen.
In lijn met de kadernota stijgen de tarieven voor de afvalstoffenheffing en de onroerendezaakbelasting. Door nu ook de rioleringsheffing aan te passen, blijft de totale ontwikkeling van de gemeentelijke woonlasten beperkt. De ontwikkeling van de OZB en de rioolheffing vallen voor eigenaren met een woning met een WOZ waarde tot € 300.000 praktisch tegen elkaar weg.
De stijging van de lasten wordt verder veroorzaakt door het wegvallen van de mogelijkheid om de tarieven voor de afvalstoffenheffing te matigen. Deze ontwikkeling was al eerder bekend.  

Toeristenbelasting

Voor de toeristenbelasting geldt dat deze jaarlijks is verhoogd met inflatiecorrectie. De belasting bedraagt in Zwartewaterland € 0,83 per nacht en is daarmee de laagste ten opzichte van de omliggende gemeenten. De opbrengst van de toeristenbelasting is op het geheel van de gemeentebegroting heel beperkt. Door het tarief voor de toeristenbelasting te verhogen naar € 1 per nacht levert dit een extra opbrengst op van € 10.000. Omdat wij ook goed oog hebben voor het toeristisch belang en daarin investeren, achten wij de verhogen heel redelijk.

Deze pagina is gebouwd op 10/23/2020 16:56:35 met de export van 10/19/2020 21:52:20